Två svenska scale-ups bland 25 europeiska bolag i finalen av Digital Challenge 2017
  • 25 scaleups är utvalda för att driva Europas digitala omställning för att främja Europas tillväxt och medborgarnas livskvalitet
  • Scaleups från nio EU-medlemsländer tävlar i EIT Digital Challenge 2017 om ett paket värt 100 000 euro, motsvarande ca 1 miljon svenska kronor
  • Vinnarna i de fem kategorierna koras vid finalerna som sker i Eindhoven, Berlin, Budapest, Madrid och Trento i slutet av året

ladda ner infographic

En smart enhet som hanterar parkeringsavgifter, teknik inbäddad i olika plagg, s k weareables, som kan analysera data om äldre personer och funktionshindrade och ge dem en mer oberoende livsstil samt ett verktyg som stoppar dig från att skicka känsliga meddelanden till fel mottagare – det är tre av de 25 digitala tekniklösningar som tävlar i årets finaler av EIT Digital Challenge. Tävlingen syftar till att upptäcka de bästa “deep tech” bolagen som har kapacitet att växa och nå ut till större marknader och kan bidra till ökad livskvalitet och stärkt ekonomi i Europa. Begreppet ”deep tech” innebär att innovationerna är komplexa och nydanande och bygger ofta på nya vetenskapliga forskningsrön. De bidrar till den digitala omställningen och möter i många avseenden de stora samhällsutmaningar vi står inför idag och imorgon.

De bästa bolagen i vardera fem kategorier som utgör EIT Digital Challenge, vinner ett paket värt 100 000 euro ( närmare 1 000 000 SEK) för att accelerera internationell tillväxt. Paketet omfattar ett års full support av <link accelerator>EIT Digital Accelerator och ett kontant pris på 50 000 euro ( närmare 500 000 SEK).

De 25 scaleups som tävlar i år kommer från nio europeiska länder och nästan varannan har en kvinnlig grundare eller medgrundare. "Vi har valt ut finalisterna utifrån hur sofistikerade deras tekniska lösningar är, hur deras affärsmodell ser ut samt deras tillväxttakt och potential,” säger Dominik Krabbe, EIT Digital Challenge Lead. “Vi är imponerade av såväl de teknologiska innovationerna som av teamen. Med en genomsnittlig omsättning på 1,7 miljoner euro 2017, investeringar om 3 miljoner euro och 24 medarbetare är dessa bolag inte några tidiga startups utan etablerade företag som växer snabbt. Nu ska vi välja ut de som har störst potential att bli nästa europeiska framgångssaga och hjälpa dem att skala upp globalt. De fem vinnande företagen blir medlemmar I EIT Digital Accelerator under ett år för att expandera i Europa och övriga världen.

Från Sverige tävlar Lexplore och Hippogriff i kategorin Digital Wellbeing.
Läs mer om alla finalisterna i <link challenge finalists>EIT Digital Challenge 2017.

Om EIT Digital Challenge 2017

Till årets tävling ansökte 136 tech bolag från 20 EU-medlemsländer. Finalisterna pitchar sina ”deep tech”- lösningar inom fem kategorier vid följande finaler:

• 28 November 2017 – Digital Cities – Trento (<link challenge finals digital-cities>mer information)
  • 29 November 2017 – Digital Industry – Eindhoven ( <link challenge finals digital-industry>mer information)
  • 30 November 2017 – Digital Wellbeing – Madrid (<link challenge finals digital-wellbeing>mer information)
  • 4 December 2017 – Digital Finance – Budapest (<link challenge finals digital-finance>mer information)
  • 11 December 2017 – Digital Infrastructure – Berlin (<link challenge finals digital-infrastructure>mer information)