News Archive

EIT Digital Challenge 2018 finalisten

Active Cues en Dimebox, twee Nederlandse Deep Tech bedrijven, zijn geselecteerd als finalisten in de grootste scaleups wedstrijd van Europa. De finalisten van de EIT Digital Challenge komen uit in de categorie Digital Wellbeing en Digital Finance. In totaal heeft de jury 25 Europese Tech bedrijven genomineerd die op 18 oktober in Brussel mogen pitchen voor de titel Beste Scaleup van Europa en de hoofdprijs ter waarde van 100.000 euro.

De EIT Digital Challenge is een Europese competitie om de beste deep tech innovaties in Europa te identificeren. De <link newsroom news article>25 finalisten komen uit elf Europese landen en zijn geselecteerd uit ruim 200 aanmeldingen. Gemiddeld hebben de finalisten, startups in en groeifase - 38 mensen in dienst, een omzet van 1,2 miljoen euro in 2017 en een gemiddelde funding van 4,2 miljoen euro.

Prijzenpakket

Vanuit <link newsroom news article negen-nederlandse-scaleups-in-de-race-voor-eit-digital-challenge-2018>Nederland hebben negen bedrijven zich aangemeld in een van de categorieën Digital Wellbeing, Digital Infrastructure, Digital Finance, Digital Industry en Digital Cities. In elke categorie is er een winnaar zodat de totale waarde van het prijzenpakket op 750.000 euro uitkomt. De twee beste bedrijven van elke categorie winnen een jaar lang groei-ondersteuning van het <link accelerator>EIT Digital Accelerator team. Daar bovenop wint de winnaar van elke categorie een geldprijs van 50.000 euro.

Active Cues

Active Cues is een van de twee Nederlandse bedrijven die door is naar de finale in de categorie Digital Wellbeing. Deze scaleup is gericht op het stimuleren van fysieke, sociale en mentale activiteit voor mensen met cognitieve uitdagingen via de serious game Tovertafel. Doel van Active Cues is het creëren van geluksmomenten in de zorg. "In 2023 willen we elke dag tien miljoen geluksmomenten teweegbrengen, in Europa en wie weet daarbuiten ook", zegt Mathijs Konings, CTO en co-founder van Active Cues. Konings schat zijn kansen positief in vooral vanwege "onze onderscheidende mensgerichte visie."

Het bedrijf neemt het op tegen een Duits, een Zweeds, een Oostenrijks en een Deens bedrijf. audEERING uit Duitsland houdt zich bezig met intelligente audio analyse voor spraak, muziek en geluid die emoties herkent, de Oostenrijkse MedicusAI heeft een op Artificial Intelligence gebaseerd platform die gezondheidsdata converteert naar interactieve ervaringen, de non-invasieve sensor van Zweedse scaleup Minut detecteert gebeurtenissen in ruimtes zonder dat camera's nodig zijn. En de Deense Monsenso komt uit met een mobiele app voor preventie, interventie en behandeling van mentale ziektes.

Lees meer over Active Cues

Dimebox

Dimebox maakt kans de winnaar te worden in de categorie Digital Finance. Dimebox heeft een innovatief betalingsplatform ontwikkeld dat financiële instituties wereldwijd kunnen gebruiken als e-commerce oplossing. Voordeel voor deze partijen is dat ze hiermee een reeks tussenpersonen in de waardeketen uitsluiten en daardoor enorm aan kosten besparen, licht Thomas van Til, Head of Marketing and Communications toe.

Dimebox moet het in de finales opnemen tegen twee Duitse, een Britse en een Ierse scaleup. Het Duitse Fino Digital maakt intelligente bank account analyse software en account switching services. IDNow, ook uit Duitsland, ziet video identificatie en e-signing als oplossing voor identiteitsverificatie en het accepteren van nieuwe klanten. Het Britse Kasko wil innovatieve verzekeraars helpen door een op API gebouwde verzekeringsplatform te bieden waarmee verzekeraars digitale verzekeringsproducten digitaal kunnen ontwerpen en beheren. Het Ierse Leveris heeft een core banking platform voor het versnellen van financiële dienstverlening bij banken.

Lees meer over Dimebox

Dominik Krabbe, EIT Digital Challenge Lead, is zeer tevreden over de finalisten: "We zijn erg blij met de diversiteit en kwaliteit van de finalisten. Ik kijk zeer uit naar de pitches van Dimebox en Active Cues."

De winnaars in elke categorie worden benoemd tijdens de finale in Brussel op 18 oktober.

Continue reading

Scroll up