EIT Digitalin kumppani KONE on kehittänyt yhteistyössä pilvipohjaisiin vierailijapalveluihin erikoistuneen virolaisen Indoor Ninja –startup-yrityksen kanssa ratkaisun helpottamaan toimistorakennuksessa vierailevien sisäänkirjautumista sekä rakennuksessa työskentelevien omaa hissin käyttöä.  Ratkaisun syntyä helpotti olennaisesti yhtiöiden yhteistyö EIT Digitalin innovaatioverkostossa. Yhteistyö on osa KONEen tavoitetta tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Ymmärtämällä, miten rakennuksissa ja niiden välillä liikutaan, yhtiö tekee liikkumisesta turvallista, mukavaa ja luotettavaa.

Pilvipohjaisen vierailijanhallintaratkaisun sekä esineiden internettiin kytkeytyvän KONEen hissin muodostamana ratkaisu mahdollistaa joustavan ja turvallisen vierailijavirran hallinnan heikentämättä toimistorakennusten turvallisuutta ja kulun valvontaa.

Käytännössä ratkaisu toimii siten, että toimistorakennukseen saapuva vierailija valitsee aulassa olevasta tablettilaitteesta vierailukohteena olevan organisaaton ja ketä siellä hän tulee tapaamaan.  Tämä saa videopuhelun älypuhelimeensa ja tunnistaa sen avulla vieraansa, minkä jälkeen hän voi lähettää hissin noutamaan vieraansa, ilman että hänen itsensä tarvitsee mennä aulaan noutamaan vierastaan. Ratkaisu mahdollistaa aulapalvelujen tuonnin tiloihin, joissa se esimerkiksi kustannussyistä ei muutoin olisi mahdollista.

Ratkaisu helpottaa myös toimistossa työskentelevien elämää. Tarpeeton liikkuminen vierailijoita noudettaessa poistuu ja lisäksi työntekijät voivat ratkaisun avulla tilata ennakkoon hissin itselleen liikkuessaan rakennuksessa.

Täysin pilvipohjaisena ratkaisu on helppo ja kustannustehokas ottaa käyttöön. KONE ylläpitää ja valvoo sen ohjelmistorajapintoja. Ratkaisun avulla rakennuksen omistaja voi erittäin pienellä investoinnilla vahvistaa rakennuksen high-tech mielikuvaa, ja se on liitettävissä valtaosaan käytössä oleviin KONEen valmistamista hisseistä.

”Aloitimme ratkaisun myynnin viime kesänä valikoiduissa Euroopan maissa. Tällä hetkellä kohdemainamme ovat Suomi, Baltian maat, Yhdistyneet Kuningaskunnat ja Israel. Tavoitteenamme on laajentaa uusiin maihin vuoden 2018 alussa”, KONEen ekosysteemiliiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Salmikuukka kertoo.

Sen lisäksi, että ratkaisu mahdollistaa ihmisten joustavan liikkumisen, se on erinomainen esimerkki suuren kansainvälisen pörssiyrityksen ja pienen start-upin välisen yhteistyön tehokkuudesta.

”Yhteinen hanke on ollut molemminpuolinen oppimiskokemus: me olemme oppineet paljon pienen start-up–yrityksen toiminnasta ja Indoor Ninja puolestaan, miten kaltaisemme globaali toimialajohtaja toimii sekä, mitä toiminta globaalissa toimintaympäristössä edellyttää”,  Salmikuukka lisää.