Pilotti suoritettiin elokuussa Aalto-yliopiston kampuksella.

LMAD

Read this article in English.

Automaattisten jakelurobottien ohjaus- ja hallinta-alustaa kehittävä LMAD-startup ja K-Market Otaniemi testasivat elokuussa itsenäisesti liikkuvalla jakelurobotilla tapahtuvaa ostosten kotiinkuljetusta Aalto-yliopiston kampuksella Espoon Otaniemessä. Kokeilussa kauppa tarjosi asiakkailleen mahdollisuuden ostaa verkossa vähittäiskauppatuotteita, jotka jakelurobotti kuljetti asiakkaalle tämän antamaan osoitteeseen.

”Uskon, että mitä enemmän asiakkaalla on vaihtoehtoja toteuttaa ostoksensa, sen parempi. Itsenäisen jakelurobotin avulla annoimme asiakkaillemme mahdollisuuden saada haluamansa tuotteet kotiin toimitettuna ja haluamaan aikaan. Sillä, että se tapahtui myös mahdollisimman vähällä kanssakäymisellä muiden ihmisten kanssa, oli varmasti myös monelle erityistä merkitystä näin korona-aikana”,  K-Market Otaniemen kauppias Aleksi Tapani kertoo.

Verkossa tilatut tuotteet pakattiin kaupassa robotin kuljetuslokeroihin. Toimituksessa käytettiin samoja kaupan muussakin verkkokaupassaan käyttämiä pakkauslaatikkoja. Perillä asiakas avasi ostoksensa sisältämän lokeron sähköisesti saamallaan ostotapahtumakohtaisella koodilla.

Mitä ihmiset sitten ostivat jakelurobotin kuljettamina?

”Kaikkea mahdollista. Yllättävän perinteinen ostoskori; se sama ruispalapaketti ja kauramaito, mutta eksotiikkakomponenttina oli kotiinkuljetus robotilla”, Tapani sanoo.

Jakelurobotin käyttöä markkinointiin koteihin jaetuilla mainoksilla sekä tarjoamalla ilmainen kotiinkuljetus kokeilun aikana.

”Hyvin nopeasti itsekseen kadulla liikkuva robotti alkoi olla itsensä paras markkinoija. Se toimi erinomaisena erottautumistekijänä koko verkkokaupallemme. Positiivisen uteliaisuuden lisäksi se kasvatti verkkokauppamme kokonaiskysyntää. Pienelle kivijalkakaupalle, kuten meille, tämä on tärkeää. Verkkokauppa tuo asiakkaita, jotka eivät kaupassamme mahdollisesti muuten kävisi: tavara kiertää paremmin, hävikkiä on vähemmän ja syntyy lisää volyymiä”.

”Perimmäinen haaste verkkokaupassa on tehdä viimeisestä toimitusetapista kannattava. Kauppiaana olen tätä pohtinut ja uskon, että automaatio ja robotit voivat olla osa ratkaisua. Siksi olin innokas lähtemään mukaan tähän kokeiluun ja katsomaan, mitä hyötyjä se voisi tuoda. Asiakkaidemme keskimääräisellä verkko-ostoksella jakelurobotin käyttö on jo kannattavaa”, hän jatkaa.

Aleksi Tapani näkeekin jakelurobotin merkityksen yhtenä vähittäiskaupan liiketoimintaketjun osana.

”Se on hyvä renki, mutta silti ei pidä mennä teknologia edellä. Meille jakelurobotti oli yksi lisämetodi, jota kilpailijoilla ei ollut. Perinteinen kuljetuspalvelu ja tuotteiden keräilytyö ovat työvoimavaltaista, joten mitä enemmän työtä helpottavaa teknologiaa saamme käyttöön, sen parempi.”

Kuten vähittäiskaupassa yleensäkin, jakelurobotti tarvitsee riittävän asiakaspohjan toiminta-alueelleen. Tapanin mukaan esimerkiksi Otaniemeen kampusalueen kuljetustarpeen kattamiseen riittää yksi robotti, kunhan se on kahdeksan tuntia päivässä liikkeellä.

K-Market Otaniemi on päättänyt osallistua myös LMAD:n seuraavan, lokakuussa 2020 toteutettavaan pilottiin.

LMAD, eli Last Mile Autonomous Delivery, on EIT Digitalin tukema vuonna 2019 aloitettu innovaatiohanke, jonka tavoitteena on kehittää ja tuoda markkinoille ohjelmistoalusta erilaisten itsenäisesti liikkuvien jakelurobottien ohjaamiseen, hallintaan ja käytön optimointiin. Hankkeen käytännön toiminnasta vastaa LMAD-startup. EIT Digital on EU:n Horizon 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmaan kuuluva Euroopan digitaalista muutosta innovaatiotoiminnallaan ja yrittäjäkoulutuksellaan edistävä organisaatio.

“LMAD on avoin ja joustava alusta, joka mahdollistaa usean eri laitevalmistajan robottien käytön. Tämä erottaa meidät kilpailijoistamme. Tähän asti olemme käyttäneet GIM Roboticsin automaattisia jakelurobootteja. Nyt olemme tuomassa rinnalle myös ranskalaisen TwinswHeelin vastaavia laitteita ja jatkossa ehkä myös muita”, LMAD-startupin ranskalainen toimitusjohtaja Jean-Philippe Bellaiche, kertoo.

EIT Digitalin suomalaisista kumppaneista LMAD-hankkeessa mukana ovat mukana Bittium Oyj,  Forum Virium Helsinki Oy,  Futurice Oy sekä Gim Robotics. Niiden lisäksi siihen osallistuu yksi EIT Digitalin sveitsiläinen ja ranskalainen partneri.