Houston Analytics ja Kaiku Health kisaavat toimialansa parhaan eurooppalaisen kasvuyrityksen tittelistä // EIT Digital

Yhteensä 25 poikkeukselliseen tai uudenlaiseen tieteellisten tai teknologisten saavutukseen perustuvaa innovaatiota tarjoavaa eurooppalaista deep tech –kasvuyritystä on selvittänyt tiensä EIT Digital Challenge –kilpailun finaaliin. Nämä Euroopan digitaalista muutosta toiminnallaan edistävät yritykset kilpailevat omissa sarjoissaan 100.000 euron arvoisesta palkinnosta. Voittajat valitaan marras-joulukuun vaihteessa. Mukana ovat suomalaiset Digital Industry –sarjassa kilpaileva Houston Analytics ja Digital Wellbeing –sarjan finaalin valittu Kaiku Health.

Vuoden 2017 EIT Digital Challengen loppukilpailuun valittujen innovaatioiden joukossa ovat muun muassa pysäköintimaksuja hallinnoiva älylaite, vanhusten ja vammaisten henkilöiden omatoimista kotona asumista edistävä, päälle puettava laite sekä sovellus, joka estää lähettämässä vahingossa luottamuksellisia sähköposteja vastaanottajille, joille niitä ei ole tarkoitettu. Valitut 25 yritystä kilpailevat viidessä eri sarjassa, jotka ovat: Digital Cities, Digital Industry, Digital Wellbeing Digital Finance ja Digital Infrastructure.

”EIT Digital Challenge –kasvuyrityskilpailun tavoitteena on löytää parhaat eurooppalaisten elämää parantavat ja Euroopan kasvua edistävät deep tech teknologiakasvuyritykset. Deep tech -innovaatiot perustuvat poikkeukselliseen tai uudenlaiseen tieteellisten tai teknologisten saavutukseen. Ne vauhdittavat digitaalista muutosta ja usein kohdistuvat tämän päivän tai tulevaisuuden keskeisiin yhteiskunnallisiin tai ympäristöhaasteisiin”, EIT Digitalin Suomen maajohtaja Marko Turpeinen kertoo.

Kukin kilpailusarjansa voittajista saa 100.000 euron arvoisen kasvupaketin vauhdittamaan kansainvälistä kasvuaan. Palkinto sisältää 12 kuukauden pituisen EIT Digital Accelerator –kasvuyritysohjelman sekä 50.000 euron suuruisen rahapalkinnon. Loppukilpailuihin valitut 25 kasvuyritystä tulevat yhdeksästä Euroopan maasta. Niistä lähes puolessa perustaja tai yksi perustajista on nainen.

“Olemme poimineet finalistit käymällä huolella läpi osallistuneiden yritysten tarjoaman teknologian edistyksellisyyden, liiketoimintamallin sekä kasvuvauhdin. Kaikkien loppukilpailuihin valittujen yritysten teknologia ja tiimit ovat vaikuttavia. Niiden vuoden 2017 liikevaihdon on keskimäärin arvioitu olevan 1,7 miljoonaa euroa, ne ovat keskimäärin hankkineet rahoitusta kolme miljoonaa euroa toimintansa aikana ja ne työllistävät 24 henkilöä. Ne eivät siis ole enää varhaisen alkuvaiheen start-up-yrityksiä, vaan jo nopeasti kehittyviä vakiintuneita toimijoita.  Niiden joukosta valitsemme voittajiksi ne, joilla on parhaat mahdollisuudet kehittyä seuraaviksi eurooppalaisiksi menestystarinoiksi ja autamme niitä kasvattamaan liiketoimintansa Euroopan laajuiseksi ja laajemmallekin”,  EIT Digital Challengesta vastaava Dominik Krabbe sanoo.

Digital Indistry –kilpailusarjan finaaliin valittu IBM:n Gold Business Partner ja Forrester-listattu analytiikkatalo Houston Analytics tarjoaa asiakkailleen ennakoivan analytiikan, keinoälyn ja tiedolla johtamisen ratkaisuja palveluineen.

”Kasvuhakuisena ja kansainvälistyvänä digiaikakauden innovaatioyrityksenä meille oli  luontevaa hakea mukaan EIT Digital Challenge -kasvuyrityskilpailuun. Se, että olemme mukana finaalissa, kertoo että olemme tehneet oikeita asioita.  Uskomme, että menestys tässä kisassa vauhdittaa uusien kontaktien, tilaisuuksien ja markkinointikanavien avulla kansainvälistymistämme Pohjoismaista laajemmin Eurooppaan ja edelleen kokonaan uusille markkinoille”, Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemi kertoo.

Digital Wellbeing –sarjassa kilpaileva Kaiku Health kehittää tekoälyn tukemaa potilaan raportoiman vaikuttavuustiedon seurantaa. Sovelluksen algoritmit seuraavat oireita ja elämänlaatua, hälyttävät tarvittaessa hoitotiimille ja antavat yksilöityjä ohjeita potilaille. Sovellusta on hyödynnetty muun muassa syövänhoidossa, hedelmöityshoidoissa sekä ennaltaehkäisevässä työterveyshuollossa.

”Kun Kaiku Health perustettiin, EIT Digital tarjosi meille ensimmäisen virallisen toimiston. Siitä lähtien olemme olleet mukana EIT Digitalin –verkostossa, mikä on ollut meille hyvä tuki. Digital Challengessä haetaan ratkaisuja, joilla on merkittävä positiivinen vaikutus ihmisten terveyteen globaalisti, joten oli luontevaa osallistua”, sanoo Lauri Sippola, Kaiku Healthin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Hän jatkaa:

”On suuri kunnia tulla valituksi Euroopan lupaavimpien innovaatioiden joukkoon. Se on myös hieno palkinto tiimillemme pitkään tehdystä työstä. Uskomme, että kilpailu entisestään parantaa näkyvyyttämme maailmalla ja näin auttaa meitä tarjoamaan palvelumme yhä useamman sairaalan käyttöön maailmalla.”

Tämän vuoden 2017 EIT Digital Challenge -kilpailuun haki yhteensä 136 yritystä 20 Euroopan unionin maasta. Viisi toimialakohtaista loppukilpailua järjestetään seuraavasti:

28.11.2017 – Digital Cities – Trento (Italia)

29.11.2017 – Digital Industry – Eindhoven (Hollanti)

30.11.2017 – Digital Wellbeing – Madrid

4.12.2017 – Digital Finance – Budapest