News Archive

Silicon Valley, Bay Area

Startup Europe Comes to Silicon Valley

Euroopan digitaalista muutosta edistävä EIT Digital ja Silicon Valleyssä toimiva maailmanlaajuisesti yrittäjyyttä edistävä Mind the Bridge kutsuvat suomalaisia digitaalisia kasvuyrityksiä hakemaan mukaan ensi syksynä kolmannen kerran järjestettävään Startup Europe Comes to Silicon Valley –ohjelmaan. Se vie tulevaisuuden eurooppalaisia digitaalisia kasvuyrityksiä San Franciscoon tapaamaan johtavia yhdysvaltalaisia toimijoita. Ohjelmaan haku päättyy toukokuun lopussa.

Vuosittain järjestettävä Startup Europe Comes to Silicon Valley –ohjelma (SEC2SV) tuo Euroopan unionin teollisuuspolitiikan vaikuttajia ja Euroopan 15 nopeinten kasvavaa digitaalista kasvuyritystä yhdessä tapaamaan Piilaakson vaikuttajia. Viikon kestävän tapahtuman aikana järjestetään sekä laajempia yleisiä esittäytymistilaisuuksia että yritysten välisiä kahdenkeskisiä tapaamisia.

EIT Digitalin Suomen toimintojen johtajaksi vuoden 2017 alussa palannut Marko Turpeinen toimi kahden edellisen vierailun isäntänä johtaessaan EIT Digitalin Silicon Valleyn Hubin toimintaa:

”Hakuehdot täyttävien ja aidosti Yhdysvaltain markkinoille haluavien suomalaisten digitaalisen alan kasvuyritysten kannattaa ehdottomasti hakea mukaan ohjelmaan. Aiempina vuosina mukana olleet suomalaisyritykset ovat erottautuneet myönteisesti muista ohjelmaan osallistuneista eurooppalaisista yrityksistä paitsi hyvällä tuotteellaan myös vahvalla kotimarkkina-asemallaan. Esimerkiksi viime vuonna mukana olleelle suomalaiselle terveysalan yritykselle kokemus oli niin hyvä, että jatkoimme yhdessä vielä tämän vuoden tammikuussa Las Vegasissa järjestettyyn Pohjois-Amerikan suurimpaan kulutuselektroniikan alan tapahtumaan, CES 2017 –messuille.”

Syyskuussa 2017 San Franciscon Bay Arealla järjestettävä Startup Europe Comes to Silicon Valley –ohjelma tarjoaa eurooppalaisille kasvuyrityksille tilaisuuden kartoittaa myynti-, rahoitus- ja verokottumismahdollisuuksia. Samalla ne voivat syventää ymmärrystään siitä, mitä liiketoiminnan käynnistäminen ja kasvattaminen Yhdysvalloissa edellyttävät niiltä.

”Myös Piilaakso hyötyy vierailusta, kun se saa päivityksen eurooppalaisesta dynaamisesta kasvuyritysekosysteemistä. EIT Digitalin Silicon Valley Hubin vetäjänä kertyneen kokemuksen perusteella uskon nyt kiinnostusta löytyvän erityisesti digitaaliseen infrastruktuuriin, teollisuuden digitalisointiin tai älykkääseen liikenteeseen erikoistuneita kasvuyrityksiä kohtaan, varsinkin jos niillä on lisäksi osoittaa skaalautuva liiketoimintamalli”, Turpeinen sanoo.

Suomalaiset kasvuyritykset voivat hakea Startup Europe Comes to Silicon Valley -ohjelmaan muiden Euroopan unionin maista tulevien yritysten kanssa 31.5.2017 saakka. Mukaan valitaan yhteensä 15 kasvuyritystä. Haussa jatkoon pääsevien yritysten on täytynyt työllistää vähintään kymmenen henkeä sekä osoittaa yli 20 prosentin vuosittaista liikevaihdon, henkilöstön tai käyttäjämäärän kasvua viimeisen kolmen vuoden aikana. Ohjelman osallistujiksi valitut yritykset maksavat omat matkansa ja majoituksensa, mutta muista kuluista ja järjestelyistä vastaa EIT Digital.

”Nyt käynnissä olevilla digitaalisten teknologioiden kehityskuluilla on hyvät mahdollisuudet saada aikaan murros kansantalouksiemme ja yhteiskuntiemme ytimessä olevissa vakiintuneilla teollisuuden aloilla. Erilaiset tapahtumat, kuten nyt kolmannen kerran järjestettävä Startup Europe Comes to Silicon Valley, tarjoavat keskustelualustan tämän murroksen ensivaiheessa. Siksi on erittäin tärkeää, että keskusteluun osallistuvat myös erilaisista toimintapolitiikoista päättävät tahot,” sanoo Marco Marinucci, Mind the Bridgen perustaja ja toimitusjohtaja.

Mind the Bridgen missio on yhdistää maailma kasvu- sekä muille yrityksille ja sijoittajille tarjottavan yrittäjyyskoulutuksen kautta ja auttaa näitä menestymään globaaleilla markkinoilla.

Lisätietoja Startup Europe Comes to Silicon Valley –ohjelmasta ja sen hakulomake löytyvät oheiselta verkkosivulta: http://sec2sv.com/scaleups-call/

EIT Digital kutsuu kasvuyrityksiä Piilaaksoon

Kirjailija - Jyrki Karasvirta