Winnaar 'Digital Industry': Florian Reichle, Trinckle 3D

• Andere <link challenge finalists>finalisten in de categorie Digital Industry zijn het Britse ContactEngine, de Finse Houston Analytics het Franse Uwinloc, en de Duitse scaleup Shipcloud.
  • 25 Scaleups uit negen Europese landen strijden in de finales om een prijzenpakket ter waarde van 100.000 euro
  • De EIT Digital Cities kent een winnaar in vijf categorieën: Digital Wellbeing, Digital Infrastructure, Digital Finance, Digital Industry and Digital Cities
  • Parkd en Rombit uit België waren finalisten in de categorie Digital Cities die werd gehouden in Italië. Cleverciti heeft deze categorie gewonnen.
  • Er zijn twee Belgische finalisten, zes uit Duitsland, zes uit Groot-Brittannië, vier uit Finland, twee uit Zweden en Estonia. Ierland en Spanje hebben elk een finalist.
  • De finalisten pitchen voor de eindzege tijdens evenementen in Eindhoven, Berlin, Budapest, Madrid en Trento van eind november tot begin december 2017.

De Duitse scaleup Trinckle heeft tijdens de EIT Digital Innnovation Day in Eindhoven de EIT Digital Challenge 2017 in de categorie Digital Industry gewonnen. De scaleup wint een jaar lang ondersteuning van de EIT Digital Accelerator om verder te groeien en een geldprijs van 50.000 euro. Managing director Florian Reichle kan het niet geloven. ‘Ik moet bijna huilen, ik ben zo blij'.

De EIT Digital Challenge is een jaarlijkse competitie van EIT Digital, de Europese organisatie voor innovatie en educatie, om de beste Tech bedrijven in Europa te helpen bij het betreden van nieuwe markten en het vinden van kapitaal. De jury heeft in totaal uit de 136 aanmeldingen uit twintig landen, waaronder acht Nederlandse scaleups, 25 Europese bedrijven genomineerd voor de titel beste Europese scaleup in de categorieën Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing, Digital Infrastructure en Digital Finance.

Deze weken vinden de finales plaats in vijf Europese steden tijdens de EIT Digital Innovation Days. In Italië heeft de Duitse scaleup Cleverciti deze week ontpopt als winnaar in de categorie Digital Cities.

Reichle, is diep onder de indruk van het winnen van de Challenge. "Ik moest bijna huilen. Ik ben zo blij. Ik kan niet geloven dat Trinckle heeft gewonnen. Gisteren tijdens de pitchtraining ging het helemaal niet goed. En ik was zo nerveus vanochtend. Ik heb geprobeerd het zo simpel mogelijk te houden en dat is kennelijk geslaagd." Trinckle uit Berlijn bestaat nu 4,5 jaar en heeft elf medewerkers. Het bedrijf maakt 3D softwareoplossingen die een kostenbesparing opleveren bij het ontwerpen van 3D producten.

Reichle deed mee aan de Challenge vanwege het prijzenpakket. ‘Als scaleup kun je aan tig wedstrijden meedoen. Daar kun je een dagtaak aan hebben. Het prijzengeld en de toegang tot een groot network over heel Europa maakt juist deze competitie buitengewoon interessant. We hebben nu geen enkel idee welke leads in andere landen mogelijk zijn. Daarom is een organisatie als EIT Digital super handig om ons te helpen nieuwe markten te identificeren en ons daar te introduceren. De EIT Digital Accelerator is een erg interessant programma.'

In Trento in Italië won dinsdag eveneens een Duits bedrijf. Cleverciti biedt parkeer management technologie waarmee het claimt CO2 uitstoot te kunnen verminderen en de zoektijd naar een parkeerplek te kunnen reduceren. De Belgische scaleups Parkd en Rombit pitchen waren eveneens finalisten in de categorie Digital Cities. Parkd uit Antwerpen heeft een Plug & Play oplossing die automatisch parkeersessies op straat start, stopt en betaald. De Internet of Things (IoT) solution provider Rombit, eveneens uit Antwerpen maakt applicaties maakt voor Digital Cities en Digital Industry.

De Challenge selecteert scaleups in vijf categorieën en beloont elke winnaar van elke categorie met een jaar lang ondersteuning van de <link accelerator>EIT Digital Accelerator en een geldprijs van 50.000 euro. De <link accelerator>EIT Digital Accelerator kent veertig ervaren business developers en financiële experts in dertien steden in Europa en heeft ook toegang tot de Amerikaanse markt via de EIT Digital hub in Silicon Valley.

De finalisten in vijf categorieën pitchen hun verhaal tijdens vijf finales in Europa:

• 28 November 2017 - <link challenge finals digital-cities>Digital Cities - Trento
  • 29 November 2017 - <link challenge finals digital-industry>Digital Industry - Eindhoven
  • 30 November 2017 - <link challenge finals digital-wellbeing>Digital Wellbeing - Madrid
  • 4 December 2017 - <link challenge finals digital-finance>Digital Finance - Budapest
  • 11 December 2017 - <link challenge finals digital-infrastructure>Digital Infrastructure - Berlin